Rabu, 27 Juli 2016

Masa Kini Mara Dan Aliran Luar Banyak Sekali

Masa kini Mara dan aliran luar banyak sekali, di mana-mana juga dapat ditemukan, mereka menjelma ke dalam wujud yang bagaimana? Yakni keserakahan, kebencian, kebodohan, keangkuhan dan kecurigaan, Mara menjelma ke dalam wujud sedemikian.

Lalu bagaimana pula kondisi di luar? Yakni kegemaran akan harta benda, rupa, ketenaran, makanan dan tidur. Semua benda ini sedang memikat dan memperdaya dirimu, ada lagi Mara yang berada di sampingmu yang membantumu agar terlibat dalam persaingan dan perseteruan, bagaimana supaya anda dapat menguasainya, persaingan berujung pada perseteruan dan perseteruan berujung pada peperangan, inilah Mara.

Ajaran suci telah melemah, kekuatan Mara semakin besar, Mara sudah terlampau banyak jumlahnya, ajaran suci tidak dapat berjaya, masyarakat salah tafsir mengira Mara adalah Dharma sejati, mereka sudah tak percaya lagi pada ajaran benar, ini patut kita ketahui.

Kutipan Ceramah Master Chin Kung 9 November 2015


魔跟外道,「障蔽聖道之法」。佛能說,為什麼?佛對於這些眾生清楚明瞭,一點都不迷惑。他用什麼來障、用什麼方法來障,佛都知道。佛能說,佛不障礙他們,為什麼?這是業力。現在魔外很多,到處都可以看到,時時都可以看到,他現的是什麼?貪瞋痴慢疑,魔現這個。外面環境是什麼?財色名食睡。這些東西在外頭誘惑你,又有魔在旁邊幫助你怎麼樣去爭,現在叫競爭,如何去佔有,如何跟別人去鬥爭,現在講競爭、鬥爭、戰爭,這都是魔。聖教衰了,魔的力量大,魔太多了,聖道不能興旺,社會大眾誤認為魔說是正法,宗教所說的是迷信,不相信了,這個我們要知道。

文摘恭錄   二零一四淨土大經科註  (第二七七集)  2015/11/9 

Sumber :
Keseimbangan Batin 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar